SAVAŞ

Boş zamanlarınızda kitap okumayın

1980 Kuşağı Türk Şiirinin Poetikası – Baki Asiltürk

Posted by savaska Mart 10, 2009

1980-sonrasi-turk-siiri1980 Kuşağı Türk Şiirinin Poetikası – Baki Asiltürk
Toroslu Kitaplığı, 2006, 214 sayfa

Son dönem Türk şiiri üzerine özenle hazırlanmış bir çalışma.  1980 sonrası şairleri tanımak, yeni şiir hakkında fikir sahibi olmak için ideal. Tüm şiir, yazınseverlere önerim.
1980 SONRASI TÜRK ŞİİRİ
Dönemin şiirini meydana getiren şairlerin büyük çoğunluğu, Türk şiirinin bir bütün olduğu, bu şiirin hiçbir ayrım gözetilmeden sahiplenilmesi gerektiği konusunda hemfikirdirler. 1980 sonrası şiirin ilk kaynakları, Üç Çiçek, Poetika, Şiir Atı, Fanatik, daha sonra da Sombahar….
Dönem şairlerinin ortak özellikleri şunlardır: Politikleşen ve sloganlaşan ve gündem dışı kalan şiiri yeniden gündeme getirmeye çalışmak, Şiirle ilgili sınıflamalardan kaçınmak, şiiri bir araç olarak değil bir amaç olarak görmek, Şiir geçmişimize sahip çıkmak(İkinci Yeni de, 40 kuşağı da, Garip de, Divan Şiiri de, Halk Şiiri de bizimdir) vb..

Türk Şiirinin Poetikası 1980 Kuşağı Baki Asiltürk


1980 Kuşağının Poetik Yönelimleri:
1.İmgeci Şiir: “İmge”nin en kısa tanımı, “duyduğumuz veya okuduğumuz bir söz yoluyla zihnimizde oluşan görüntü, dünyada gördüklerimizin zihnimizde yansıması” şeklinde yapılabilir. (Ahmet Haşim, İkinci Yeni izinde…)
Tuğrul Tanyol: Elinden Tutun Günü, Ağustos Dehlizleri,Sudaki Anka, Oda Müziği,İhanet Perisinin Soğuk Sarayı, Büyü Bitti.
Haydar Ergülen: Karşılığını Bulamamış Sorular,Sokak Prensesi, Eskiden Terzi,
Metin Celal: Adım Ölüm, Kendi Kendini tatmin,Konformist,
Mehmet Müfit: iatanbul’un Ağır Sultanları
Akif Kurtuluş: Yalan Şiirler, Herkes Gitmiş,
Seyhan Erözçelik: Yeis ile Tabanca, Hayat Kumpanyası, Gül ve Telve,
Enver Ercan: Sürçüyor Zaman, Geçtiği Her Şeyi Öpüyor Zaman
Oktay taftalı: Suların Durulduğu Yerde Yalnız Askerler, Sivil Aşk Yoktur
Ahmet Güntan: Köpüklü Bir Kan Bir Duman, Romeo ve Romeo,
Sina Akyol: Su tadında,
Sami Baydar: Dünya bana Aynısını Anlatacak, Çiçek Dünyalar
Adnan Azar: Unutmak Suları, Parçalanmış Zamanlar, Rüzgar istasyonu
Nilgün Marmara: Daktiloya Çekilmiş Şiirler
Turgay kantürk: İlk Gibi Son,
Engin Turgut: Kışkırtıcı Erguvan, Bayan Elma,

2. Anlatımcı Şiir: Başı sonu belli bir hikayesi olan, sunuluşunda olay örgüsüne, neden-sonuç ilişkisine, olay kahramanlarının veya olayın geçtiği yerin tasvirine de yer veren şiirdir. (A.A.Poe: Annabel Lee)
Şavkar Altınel: kraliçe Viktorya’nın Düşü, Gece Geçilen Şiirler,
Roni Margulies: Her Rind Bilir, Gün Ortasında, Mağrur Olma Padişahım, Bilirim Niye Yanık Öter ney, Elsa, TK1980
Turgay Fişekçi: Kuşkuluyum yaşadığımdan,Yitik bahar, Dipsevgi, sevgi bağları

3. Folklorik veya Mitolojik Şiir: Bu anlayış, öncülüğünü Yaşar Miraç ve Adnan Özer’in yaptığı “Yeni Türkü” hareketiyle görünürlük kazanmıştır.(Halk şiiri, destanlar, mitolojik metinlere yaslanarak; Yahya kemal, Behçet Necatigil, Hilmi Yavuz izinde….)
Yaşar Miraç: Trabzonlu Delikanlı, Trabzon’dan Çıktım Yola,
Adnan Özer: Ateşli Kaval, Rüzgar Durdurma takvimi, Çıngırağın Ölümü,
Hüseyin Ferhad: Deniz Çobanları, Ve Yürüdük Gecenin Ateşleri İçinden, Söyle Gölgen de Gitsin, Hayal Ülkesinin Keşfi
Murathan Mungan: Kum Saati, şahtiyan, Eski 45’likler, Yaz Sinemaları,
Müslim Çelik:

4.Mistik-Metafizikçi Şiir: (Dergiler: Dergah, Yönelilşer, Kaknüs) (Şeyh galip, Cahit Zarifoğlu, İsmet özel, Sezai Karakoç, Ebubekir Eroğlu izinde…..)
İhsan Deniz: Mağara Külleri, Yalnız Sana Söylenen, Adımlarımın Gizli Sokağı, Hurufi Melal,
Lale Müldür: Uzak Fırtına, Buhurumeryem, Divanü Lügatit-Türk, saatler/Geyikler, Ultra-Zone’da Ultrason, Anemon,
Hüseyin Atlansoy: İntihar İlacı, Balkon Çıkmazında Efendilik Tarihi, Şehir Konuşmaları, İlk Sözler, Kaçak Yolcu, Su Burcu(toplu Şiirler)
Gülseli İnal: Sulara Gömülü Çağrı, Lale Sesiydiler ve Yoktular, Letoon, Dans Natura,
Ali Günvar: çarpık Hüzünler kantatı, Anthropomorphus, Eyzen
Necat Çavuş: keşifler, Ölümden Önceki Sözler, Yolcunun Gözleri Parlıyor,
Mehmet Ocaktan: Rüzgarla Yaslı, Kırık Bir Rüya Denizi, Aşk Meleği
Arif Dülger: Şiir Nöbetleri, Geçmiş Zaman Düşleri,
Osman Konuk: Seni yalnız Ben Anlarım,

5. Gelenekselci Şiir:
Osman Hakan A. : Göç ve Ölüm Şarkıları,Gül Odası,
Vural bahadır Bayrıl: Melek Geçti, Şer Cisimler,
Sefa kaplan: Sürgün Sevdaları, İnsan Bir Yalnızlıktır, Seferberlik şiirleri

6.Toplumcu Gerçekçi Şiir ve “Yenibütün”:
Ahmet Erhan: Yaşamın ufuk Çizgisi, Ateşi çalmayı Deneyenler için,Ölüm Nedeni Bilinmiyor, Çağdaş Yenilgiler Ansiklopedisi
Salih Bolat: Yaşanan, Sınır ve Sonsuz, Uzak ve Eski, Açılmış kanat
Şükrü Erbaş: Bütün Mevsimler Güz, Dicle üstü Ay Bulanık, Kül uzun Sürer, Derin Kesik
Metin Cengiz: Bir Tufan Sonrası, Zehirinde Açan Çiçek, şarkılar Kitabı
Hüseyin haydar: Sudan Gövde, Kara Şarkılar,
Orhan Alkaya: parçalanmış Divan, Yenilgiler Tarihi Cilt I, A! Etika, Tuz Günleri
Ali Cengizkan: Çocuk Ömrümüz, bağımlı Şiirler, Sürek Avında Dünya, Şairin nergisi,
Nevzat Çelik: şafak Türküsü, Müebbet Türküsü, Suda seken hayat, Sevgili Yoldaş Kurbağalar,
Ali Asker Barut: Karanfil Kırıkları, Sarhoş Böcek Şarkıları,
7.Beatnik-Marjinalji Şiir: 1950’lerin sonlarıyla 60’ların başlarında Amerika’da gelişen “Beat Generation” hareketi uçlarda yaşayanların dünyaya bakışlarını,kurallara karşı çıkışı,isyankarlığı, aykırılığı temel alan alternatif bir yaşam biçimi ve edebiyat anlayışı getirmiştir. Şiirin bir ruh çarpıntısı,bilinç akışı, kuralsızlık olduğuna inanan beatnikler bizim şiirimizde 1980’lerden önce Ece Ayhan’ın ve Can Yücel’in şiiri üzerinde etkili olmuştur.
Küçük İskender: Gözlerim Sığmıyor Yüzüme, Periler Ölürken Özür Diler, Ciddiye Alındığım Kara Parçaları….

8. Yeni Garipçi Şiir: Garip’in espriye, ironiye, sokak diline dayalı kolay söyleyişi benimseyen tutumu, şiirin günlük konuşma biçimiyle yazılabileceğini düşündüren karakteri bu anlayışı benimseyen şairlere yol gösterici olmuştur. 1950’lerdem sonra Can Yücel, Metin eloğlu, Salah Birsel Gibi şairlerin yanı sıra 1980lerde Sunay Akın, Oğuzhan Akay, Akgün Akova, Metin Üstündağ gibi isimler yer yer Garip etkisi taşıyan bir şiirin peşinde olmuşlardır.
Sunay Akın: Makiler, kaza Süsü, 62 Tavşan
Oğuzhan Akay: CinAyetler, O Uzak Ay,
Akgün Akova: Pepetye, baba bana bağırma
Metin üstündağ: esasen mizahçıdır, şiire mizah arkasından bakar.  (Bu sınıflama “1980 Kuşağı Türk Şiirinin Poetikası – Baki Asiltürk” adlı çalışmadan çıkarılmıştır.)

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

 
%d blogcu bunu beğendi: