SAVAŞ

Boş zamanlarınızda kitap okumayın

Bunaltı- Demir Özlü

Posted by savaska Mayıs 20, 2012

 Demir Özlü – Bunaltı, Sel yay. 2009,90 sayfa

“İNSAN BİR BUNALTIDIR” J.P.SARTRE

“Bütün gün beni, bu kâğıtların başında oturmaya iten yalnızlığımı düşündükçe acımın artmasını istiyorum. Bu büyük, kalabalık şehirde hiçbir teselli yok benim için. Acım, çok önceleri, başka sokakların, başka pencerelerin, yatak odalarının, bütün o anlamsız eşyanın bulunduğu ortamda çok daha büyüktü. Şimdi başka bir yerdeyim: bilememenin ortasında; içimi büsbütün öldürmüş olan acıyı bile duymuyorum. Bu en korkuncu. —Bir dal tutkuyla sonuna kadar gerildi, ama kırıldı artık. Yerinde sessizlik var. Hareketsizlik var. Ölüm ufka kadar uzuyor. Eşya korkunç varlığını —arada bir küllenmiş ateşinden başını kaldırıp— gösteriyor. Üzülüyorum, üzülmenin de anlamsızlığını bilerek. Durmadan gizlediğim varlığım, keşke yeni acılar içinde çırpınsaydı. Ne yazık, acı beni bırakmış gitmiş.”(s.67)

“İçimi acılarla kıvrandıran bu soruları çözümlesem bir. Eşyanın özünü hiçbir zaman anlıyamadım, kendimce yorumlıyamadım. Bilmemek korku veriyor; geçmiş günleri düşündükçe içimi bir korku titretiyor; korkuyla sürdürüp duruyorum bu yaşamayı. İçimi saran korku davranışlarıma yayılıyor, iyice belirli oluyor. Bir kapıyı açıp girerken, bir yere otururken, bir insana bakarken önliyemiyorum bunu. Korku başını alıp büyüyor, arasıra anlaşılmaz hastalıklarla üzerime çullanıyor. Titreme ve sinir nöbetleri geçiriyorum. Korkunun beni sürüklediği bayağılıkları birer birer anlıyorum artık. Yalnızlıkta, ölümün, bilinmiyen birisi olarak kalmanın korkusu öldürüyor beni. Kaçıp isyan etmek; mutlaka bir isyan bulmalıyım.
Anlıyorum ki insanoğlu şimdiye kadar çözümlendiğinden farklıdır. İnsanoğlu büyük bir bataklıktır, herşey onda kaybolur, çıkmamak üzere dibe gider. Eve döndüğüm vakitler bütün gün omuz omuza yaşadığım bayağılıkları düşünüyorum. Ama anlıyorum ki kendim de onlardan farklı değilim. Batağın içindeyim, durmadan daha da dibe saplanmaktan kendimi alamıyarak. — Kaç geceler bunları söyliyerek sessizliğe ermeğe çalıştım, durdum. ”

“1950 Kuşağı, farklılık içinde bir anlayış, algılayış ortaklığını temsil etti. Çok sesli bir anlayışı vardı, solistlerden oluşan bir koroydu.

1950 Kuşağı öykü kitapları: Onat Kutlar-İshak, Orhan Duru-Bırakılmış Biri, Erdal Öz-Yorgunlar, Ferit Edgü-Kaçkonlar, Demir özlü-Bunaltı, Adnan Özyalçıner-Panayır.”Sunu’dan.

Demir Özlü (d. 9 Eylül 1935, Vefa, Fatih), öykü ve roman yazarı Tezer Özlü‘nün ağabeyidir.

Ödemiş İstiklâl İlkokulu, Ödemiş Ortaokulu, İstanbul Kabataş Erkek Lisesi’nde (1953) okudu. İlk şiiri Kabataş Lisesi öğrencilerinin çıkardığı Dönüm Dergisi ve daha sonra Türk Dili dergisinde yayınlandı. 1959 yılında İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi’ni bitirdi. 1961-1962 arası Paris’te Sorbonne Üniversitesi’nde Felsefe okuduktan sonra Türkiye’ye dönerek İstanbul Üniversitesi Hukuk Felsefesi ve Metodoloji Kürsüsü’nde 4 yıl asistanlık yaptı. Siyasal eylemleri nedeniyle işine son verilince avukatlık yapmaya başladı. 1969’da “Sakıncalı” olarak askere gitti ve yedeksubaylık hakkı elinden alınarak Muş’ta çavuş olarak askerlik görevini tamamladı.1971’deki askeri müdahaleden sonra bir süre tutuklu kaldı. 1979’da Stokholm’e yerleşti. 12 Eylül 1980 darbesinden sonra vatandaşlıktan çıkarıldı. Türkiye’ye 1989’da dönebildi. Bu tarihten beri Stokholm ve İstanbul’da yaşıyor. İlk şiiri Kabataş Lisesi öğrencilerinin çıkardığı Dönüm, daha sonra Türk Dili dergisinde yayınlandı. Öykü, deneme, eleştiri ve çevirileri Mavi, A, Pazar Postası, Yeni Ufuklar, Soyut, Somut, Yeni Edebiyat, Gösteri ve Adam Öykü dergilerinde yayınlandı. 1980’den sonra roman, anlatı, anı ve gezi kitaplarına ağırlık verdi.

Ödülleri

Yapıtları

  • Bunaltı (Öykü, 1958)
  • Soluma (Öykü, 1963)
  • Boğuntulu Sokaklar (Öykü, 1966)
  • Bir Uzun Sonbahar (Roman, 1976)
  • Bir Küçükburjuvanın Gençlik Yılları (Roman, 1979)
  • Aşk ve Poster (Öykü, 1980)
  • Bir Beyoğlu Düşü (Anlatı, 1985)
  • Berlin’de Sanrı (Anlatı, 1985)
  • Stockholm Öyküleri (Öykü, 1988)) Can Yayınları
  • Bir Yaz Mevsimi Romansı (Roman, 1990)
  • Sürgünde 10 Yıl (Anı, 1990)
  • Berlin Güncesi (Günce, 1991)
  • Ne Mutlu Ulysses Gibi (Gezi, 1991)
  • Siyasi Yazılar (Deneme, 1993)
  • İstanbul Büyüsü (Öykü, 1994)
  • Tatlı Bir Eylül (Roman, 1995)
  • İthaka’ya Yolculuk (Roman, 1996)
  • Borges’in Kaplanları (Eleştiri-Deneme, 1997)
  • Balkur’da Akşam Yemeği (Düzyazı Şiirler ve Bir Öykü, 1997)
  • Paris Güncesi (Günce, 1999)
  • Geçen Yaz Kentte Kızlar (Öykü, 2001)
  • Şapka,Deniz Kıyısı ve Yüz (Öykü, 2003)
  • Kentler, Kadınlar Yazarlar (Eleştiri-Deneme, 2003)
  • Samuel Beckett’in Terzisi (Eleştiri-Deneme, 2003)
  • Amerika 1954 (Roman, 2004)
  • Dalgalar (Roman, 2006) kaynak

 

Bir Cevap Yazın

 
